Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisää

x

Luonto-ope Maija Ihantola muistuttaa, että jokaisella lapsella on oikeus luontosuhteeseen

10.08.2017 18:00

Maija IhantolaMaija Ihantola kehittää työkseen suomalaista ympäristökasvatusta ja ulkona opetusta. Alkukesästä hän järjesti 500 ihmiselle ulkona oppimisen tapahtuman ja nyt hän kannustaa lähtemään ulos luokasta! "Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus luontosuhteeseen. Suomen 100-vuotisjuhlavuonna on hyvä hetki (tai korkea aika) astua luokasta luontoon ja tehdä ulkona oppimisesta arkipäivää."

Uudessa opetussuunnitelmassa todetaan: "Ihminen on osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta. Tämän ymmärtäminen on keskeistä ihmisenä kasvussa." Hyvä luontosuhde ja ymmärrys luonnosta voi muodostua ainoastaan luonnossa. Luonto tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet uuden opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen: monimuotoisia luontoympäristöjä voi hyödyntää opetuksessa varhaislapsuudesta aikuisuuteen. Luonnossa oppiminen ei ole mikään pelkkä biologian tuntien juttu vaan se tulisi olla osa koulujen ja päiväkotien arkea.

Nykyisessä työssäni Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitossa ajatukseni ovat luonnossa, vaikka työpäiväni kuluvatkin sisällä toimistossa. Siitä pitää huolen liiton jäsenten muodostama LYKE-verkosto: yli 50 verkoston toimipisteessä viedään päivittäin luontoon kymmeniä luokkia ja päiväkotiryhmiä. Meillä LYKE-verkoston toimistolla kehitellään jatkuvasti uutta ympäristökasvatuksen ja ulkona oppimisen tueksi: ylläpidämme ja parannamme ympäristökasvatuksen materiaalipankkia MAPPA.fi, kehitämme uutta liikkuvaa luontokoulu -konseptia Ekopakua sekä suunnittelemme monenlaista yhteistyötä muiden ulkona oppimista tukevien järjestöjen ja yritysten kanssa.

Omat luontoretkeni teen kävellen, pyörällä, hiihtäen tai meloen, äitinä, biologina, opettajana tai ihan muuten vaan. Joskus retkillä kirjataan lajit vihkoon, toisinaan taas nuuskitaan, maistellaan, kuunnellaan, kosketaan, katsotaan lähelle ja kauas, joskus kerrotaan ja kuunnellaan tarinoita, opitaan kaikenlaista trigonometriasta ruokasieniin tai sitten kastutaan tai kaadutaan, palellaan, väsytään, suksen pohjat jäätyvät ja sormia paleltaa. Retket ovat aina omalla tavallaan onnistuneita, eväät hyviä ja maisemat ja elämykset sellaisia, että kannattaa lähteä.

Suomi 100 -juhlavuonna retkeilin yhdessä 500 henkilön kanssa. Retkeä suunniteltiin yli vuosi, jotta jokaisen onnistuneen retken elementit saatiin varmistettua: loistava seura, luontoelämyksiä, hyvät eväät ja uutta opittavaa. Retki nimettiin Ulos - Ut - Out! -ulkona oppimisen suurtapahtumaksi. Olen hurjan kiitollinen, kun sain tapahtumakoordinaattorina olla tekemässä yhteistyötä lukuisien ulkona oppimista tukevien järjestöjen ja yli 100 ohjelmasta vastanneen alan ammattilaisen kanssa. Suomesta löytyy huikea määrä ulkona oppimisen osaamista! Tapahtuma oli hieno esimerkki yhteistyön voimasta: Luonto tarjoaa upean oppimisympäristön, mutta tarvitaan yhteistyötä, erilaisia näkökulmia ja vuoropuhelua, jotta sen tarjoamat mahdollisuudet saadaan jalkautettua opettajien ja kasvattajien käyttöön.

Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus luontosuhteeseen. Suomen 100-vuotisjuhlavuonna on hyvä hetki (tai korkea aika) astua luokasta luontoon ja tehdä ulkona oppimisesta arkipäivää.

Suomen luonnon päivänä LYKE-verkostossa liputetaan luonnolle ja kannustetaan kouluja ja päiväkoteja luontoretkille vaikka ihan joka päivä!

Lue lisää:

luontokoulut.fi
mappa.fi
ulos2017.fi